Case /Communicatie Gemeente Heerlen
In het Limburgse land, op de grens met België en Duitsland, ligt Heerlen met circa 87.000 inwoners. De geschiedenis van Heerlen gaat ver terug. De Romeinen stichtten er een nederzetting met de naam Coriovallum en bouwden er een badhuis, het best bewaarde Romeinse gebouw in Nederland en het oudste gebouw van ons land. Als 'Herle' bleef de plaats bewoond in de middeleeuwen. Met de winning van steenkool werd Heerlen de place to be. De mijnbouw zorgde voor welvaart en bevolkingsgroei. Na het verdwijnen van de mijnen kampte Heerlen lange tijd met werkloosheid en economische tegenspoed. Door de vestiging van een aantal grote bedrijven en overheidsinstanties werd dit gedeeltelijk opgevangen.
Het stadsbestuur heeft de wens de stad opnieuw op de kaart te zetten als een aantrekkelijke plek voor bezoekers, ondernemers en bewoners. Vanuit de gebiedsontwikkeling Heerlen-Centrum wil men een duidelijke communicatiekoers varen de komende jaren. Om succesvol een gemeenschappelijke identiteit, en daarmee het merk Heerlen, te creëren én uit te dragen, dienden zowel de gemeente, als inwoners én ondernemers intensief betrokken te worden bij dit traject.
In dialoog met de stad werd het DNA van Heerlen achterhaald:
Heerlen is continu in beweging, want de wereld om ons heen verandert ook voortdurend. Daar zijn we niet bang voor, dat omarmen we. Nieuwe ideeën zijn onze zuurstof. We staan met onze voeten aan de grond en zijn bereid onze handen uit de mouwen te steken. Wij wachten niet af, we nemen het voortouw.
Dat sommigen ons een beetje vreemd vinden, beschouwen wij als een compliment. Het verbindt ons en geeft een gevoel van saamhorigheid. Vertel ons niet hoe het hoort en hoe het moet, geef ons liever de ruimte, dan ontstaan bijzondere dingen. Wij houden van Heerlen, de stad is van ons allemaal. Oud en nieuw, mooi en lelijk, wit, zwart, geel en groen. Want wat we doen, doen we niet alleen voor onszelf. Het is juist te gek als we iets kunnen betekenen voor Heerlen.
Wij startten in de 2019 met een communicatiestrategie voor Heerlen-centrum op programma- en projectniveau, communicatie-advies, contentplanning, contentcreatie, projectbegeleiding.
